Ydelsesbeskrivelse: Børn med høretab og evt. yderligere funktionsnedsættelser
Skolesøgende børn og unge med høretab med behov for at være i et tegnsprogsmiljø for at gennemføre deres folkeskoletilbud. Målgruppen er heterogen og kendetegnende ved, at høretabet kan være den eneste funktionsnedsættelse, eller det kan være kombineret med en eller flere yderligere funktionsnedsættelser.
Målgruppen er kendetegnet ved, at tegnsprog eller tegnstøttet undervisning har væsentlig betydning for den sproglige, kognitive, faglige og sociale udvikling. Målgruppen kan have behov for forskellige sprogkoder. Tegnsproget eller den tegnstøttede undervisning justeres efter evt. brug af talesprog og efter kognitiv sprogforståelse.
Elevgruppen kan have forskellige former for høretab, bl.a.:
- APD (begrænset bearbejdning af lyd i hjernen)
- Auditiv neuropati (nedsættelse af forbindelserne i hjernen)
- Døvhed
- Nedsat hørelse på forskellige frekvenser eller decibel
- Der kan i helt særlige tilfælde visiteres hørende børn, der af andre årsager agerer som funktionelt hørehæmmede
- Eleverne kan have tekniske hjælpemidler som Cochlear Implantat (CI), høreapparater, benforankrede høreapparater (BAHA, BAHS), personbåret mikrofoner samt klassemikrofoner
- Etablerede mindre klassemiljøer. Alle lokaler er indrettet med særligt gode akustiske forhold, eventuelt høreteknik og optimal belysning
- Lokalerne er handicapvenlige, dvs. der er plads til evt. kørestole, og der stilles specielle borde og stole til rådighed, hvis det er påkrævet. Disse indkøbes i særlige tilfælde specifikt til den enkelte elev
- Specielt indrettede lokaler til tale-/høre-undervisning
- Handicaptoiletter
- Ydre rammer med bl.a. udelivsplads, fodboldbane, lukkede og afskærmede gårdmiljøer, legepladser samt Golfparken lige uden for skolen.