STU
Formålet med STU'en er, at unge med døvblindhed eller med høretab og andre funktionsnedsættelser opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt.
Uddannelsen er et tilbud under Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.
STU
-
Unge med døvblindhed
Skoledagen starter kl. 08.30, hvor man samles i klasserne, og dagens program gennemgås med de unge. Herefter er der aktiviteter frem til kl. 14.00, hvorefter de unge ledsages hjem eller til taxa/bus. Ved skoledagens afslutning sørger personalet for overlevering til forældre og/eller personale i sociale tilbud.
Der arbejdes i små grupper à 2-3 elever, indimellem arbejdes der 1:1.
Undervisningen er bygget op med fast struktur og genkendelighed som bærende elementer. Formålet med undervisningen er, at unge med døvblindhed opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt. Formålet er endvidere at udvikle den unges lyst og evne til samvær, samspil og kommunikation.
Indholdet i undervisningen består af en række delelementer som bl.a. kan være:
- Kommunikation
- Undervisning i boglige fag
- Identitet, personlig udvikling og social træning
- Mad og kost
- Krop, motion og idræt – med Adapted Physical Activities som metode
- Drama, kultur, kreativitet
- Udeliv
- Temabaserede forløb
- Boundervisning
- Praktikforløb – i overvejende grad i CDH's Aktivitets- og samværstilbud
Kommunikation er det grundlæggende fokuspunkt i al aktivitet og derfor en integreret del af alle undervisningsområder.Unge med høretab og andre funktionsnedsættelser
Skoledagen starter kl. 08.00 og slutter kl. 13.00. Undervisningen finder sted i lokaler på Grønlandstorv 14, 9000 Aalborg. Lokalerne ligger i tilknytning til Døves Kulturcenter.
Formålet med uddannelsen er, at eleverne får en så aktiv og selvstændig deltagelse i voksenlivet som muligt. Målet agtes nået via fokus på at afdække og styrke hver enkelt elevs personlige, faglige og sociale kompetencer.
Indholdet i undervisningen består af en række delelementer fx:
• Personlig udvikling gennem kommunikation og aktiv deltagelse i sociale hverdagsrelationer
• Almendannende basisundervisning
• Arbejds- og beskæftigelsesundervisning
• Boundervisning
• Præsentation/afprøvning af forskellige fritidsaktiviteter
• Værkstedsundervisning
• Motion
• Erkendelse af egne muligheder og støttebehov
• Praktikforløb
-
Metoder og tilgange, STU, unge med døvblindhed
En pædagogisk tilgang med udgangspunkt i det dobbelte sansetab, døvblindhed, er grundlaget for de didaktiske overvejelser i forhold til undervisningens indhold og form. Der er derfor fokus på det sociale, det kommunikative og de fysiske omgivelser. Undervisningen er struktureret, forudsigelig og genkendelig, og der lægges stor vægt på elevernes individuelle udvikling gennem kommunikation og etablering af sociale relationer.
Personalet har viden om følgerne af det dobbelte sansetab (nedsættelse af/ manglende syn og hørelse). For at kompensere for sansetabet benyttes en taktil tilgang i undervisningen. Den kompenserende undervisning skal afhjælpe eller begrænse følgerne af handicappet døvblindhed.
Der opstilles læringsmål ud fra den enkelte elevs kompetencer, potentialer og ressourcer, og arbejdet mod læringsmålene foregår i et individuelt planlagt forløb med særligt fokus på relationen. Undervisningen tager overvejende afsæt i tværfaglige temaer
STU på CDH indbefatter undervisning, træning og praktiske aktiviteter, som foregår i tæt samarbejde med botilbuddet, aktivitetstilbuddet og andre samarbejdsparter herunder forældre.
Undervisningen har elementer fra neuropædagogik, relationsteori samt relations- og ressourcepædagogik. Relationsarbejde udgør en stor del af undervisningen, da relationen er grundlæggende for indlæringen, og opbygning af relationer kræver tid for døvblinde personer.
Metoder:
-
ICDP – metode til at arbejde med samspil og relationer Dansk center for icdp
-
KRAP - Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik Dafolo.dk/krap
-
Pædagogisk massage. www.cfpm.dk
-
Teori om kommunikative relationer Matcen.dk/kommunikative-relationer
-
Videoanalyse
-
Gardners teori om multiple intelligenser
-
Narrativ tilgang
Sproglig, taktil og visuel stilladsering v.h.a.:
-
Taktil kommunikation og haptisk kommunikation Om medfødt døvblindhed/sprog og kommunikation
-
Før –sproglig kommunikation (kropslige udtryk, gester og lyde)
-
Referenceobjekter / konkreter
-
Visuelle materialer (billedmateriale, foto, piktogrammer)
-
Enkelttegn og tegnstøttet kommunikation, individuelle tegn
-
Talesprog
-
Braille (punktskrift)
Metoder og tilgange, STU, unge med høretab
Undervisningens indhold og form er præget af den enkelte elevs behov. Personalet har viden om høretab og om, hvordan et høretab påvirker rammerne for læring hos den enkelte elev. For at kompensere for høretabet og/eller muligheden for at udtrykke sig oralt benyttes dansk tegnsprog, dansk tale og dansk tale med støttetegn. Derudover benyttes materialer der er tilrettelagt ud fra en visuel tilgang.
Der opstilles læringsmål ud fra den enkelte elevs kompetencer og potentialer, og arbejdet mod læringsmålene foregår i et individuelt planlagt forløb og gennemføres i en struktureret undervisningsform, tilpasset den enkelte elev i forhold til dennes forudsætninger og behov.
I STU fokuseres der på undervisning, træning og praktiske aktiviteter, som foregår i tæt samarbejde med bodelen, det sociale nærmiljø, praktiksteder og andre samarbejdspartner, herunder forældre.
I STU på CDH tilbyder vi undervisning i kreativt værksted, træværksted, træningskøkken og lokalt motionscenter ligesom vi arrangerer oplevelsesture og laver brobygning mod aktiviteter i voksenlivet.
Undervisningen tager udgangspunkt i relations- og ressourceorienteret pædagogik med elementer fra neuropædagogik.
Metoder:
-
ICDP – metode til at arbejde med samspil og relationer Danskcenter for icdp
-
KRAP - Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik Dafolo.dk/krap
-
TEACCH - en struktureret pædagogisk referenceramme, der indebærer målrettet, systematisk og struktureret arbejde med opbygningen af et miljø, som er forudsigeligt og overskueligt.
-
Transformativ læring Aarhus Universitet Asterisk
-
Kommunikation gennem dialog mod refleksion
Sproglig, taktil og visuel stilladsering v.h.a.:
-
Dansk tegnsprog
-
Talt dansk
-
Dansk med støttetegn fra dansk tegnsprog
-
Visuelle materialer (billedmateriale, foto, piktogrammer, Boardmaker-materiale)
-
-
Elever med høretab og yderligere funktionsnedsættelser, som vil optages på STU-uddannelsen, skal gennem egen UU-vejleder i hjemkommunen søge om bevilling.
Opdateret