Voksenundervisning
Voksne med høretab
-
Indhold
Forberedende voksenundervisning i dansk for voksne over 18 år med høretab.
Undervisningen i FVU dansk fokuserer på at gøre kursisten i stand til at bruge læsning, skrivning og stavning på et funktionelt niveau i hverdagen.
Uddannelsen består af fire trin. På alle trin arbejder man med:
·At stave ord
·At læse og forstå tekster
·At skrive
·At bruge tekster
Før undervisningsstart skal kursisten gennemføre en test, som skal vise, hvilken trin han eller hun skal starte på. Kursisten skal også udfylde et interesser og behov-skema, som hans eller hendes undervisningsplan vil tage udgangspunkt i. Undervejs i forløbet evalueres der via logbog.
I undervisningen bruger vi pc, mobiltelefoner og andet individuelt materiale.
Efter hvert trin kan kursisten vælge at gå op til en skriftlig prøve og få et bevis. Prøven er et valg, ikke et krav.
Forberedende voksenundervisning
Grønlandstorv 14-18
9210 Aalborg SØ
Telefon: 31 21 69 69Metoder og tilgange
Undervisningen foregår på tegnsprog og tager udgangspunkt i den enkelte kursist individuelle undervisningsplan og er organiseret i holdundervisning med bl.a. gruppearbejde. Vi arbejder med logbog efter hver undervisningsgang til brug for den løbende evaluering af undervisningens form og indhold.Økonomi
Det er muligt at få Statens VoksenUddannelsesStøtte (SVU), når man går på FVU.
Se også info om SVU på VUC Nordjyllands hjemmeside. -
Indhold
Forberedende voksenundervisning (FVU) i matematik for voksne over 18 år med høretab.
Infopjece om FVU
FVU-bekendtgørelsenUndervisningen i FVU matematik fokuserer på at gøre kursisten i stand til at bruge matematikken på et funktionelt niveau i hverdagen. Der vil blive taget udgangspunkt i kursistens hverdag, arbejdsliv og fritidsliv.
Uddannelsen består af to trin. På begge trin arbejder man med:
·At bruge tal
·At måle og beregne
·At opstille regnestykker til at løse enkle spørgsmål
·At forstå matematiske begreber og størrelser
·At overskue og vurdere matematisk information
·At benytte lommeregner og computer
Før undervisningsstart skal kursisten gennemføre en test, som skal vise, hvilken trin han eller hun skal starte på. Kursisten skal også udfylde et interesser og behov-skema, som hans eller hendes undervisningsplan vil tage udgangspunkt i. Undervejs i forløbet evalueres der via logbog.
I undervisningen bruger vi pc, lommeregner, forskellige måleredskaber og andet individuelt materiale.
Efter hvert trin kan kursisten vælge at gå op til en skriftlig prøve og få et bevis. Prøven er et valg, ikke et krav.
Forberedende voksenundervisning
Grønlandstorv 14-18
9210 Aalborg SØ
Telefon: 31 21 69 69
Metoder og tilgange
Undervisningen foregår på tegnsprog og tager udgangspunkt i den enkelte kursist individuelle undervisningsplan og er organiseret i holdundervisning med bl.a. gruppearbejde. Vi arbejder med logbog efter hver undervisningsgang til brug for den løbende evaluering af undervisningens form og indhold.Økonomi
Det er muligt at få Statens VoksenUddannelsesStøtte (SVU), når man går på FVU.
Se også info om SVU på VUC Nordjyllands hjemmeside.
-
Indhold
Målgruppen for undervisningen er alle voksne med behov for visuel støtte og/eller kompenserende strategier i forbindelse med tilegnelse af nyt stof.
Indholdet i undervisningen tager udgangspunkt i den enkeltes behov, og der opstilles specifikke, målbare læringsmål for den enkelte. En kursist kan deltage i både ene- og holdundervisning i samme periode. Undervisningen lægges over 15 undervisningsgange i forløb af 15-120 lektioner. Der er to årlige forløb - et i efteråret og et i foråret. Undervisningen kan tilrettelægges som ene- eller holdundervisning. Der laves ansøgninger på konkrete læringsmål til hvert forløb.
Undervisningen kan foregå i Undervisning og Behandling - CDH's voksenundervisningslokaler, som ligger i tilknytning til Døves Kulturcenter på Grønlandstorv 14. Undervisningen kan også ved behov kan finde sted i kursistens hjem eller på andre lokaliteter.
Der udarbejdes en skriftlig undervisningsplan med specifikke mål for den enkelte inden undervisningsforløbets start, ligesom der udarbejdes en skriftlig evaluering efter forløbet.
Der samarbejdes med relevante eksterne parter fx botilbud, jobkonsulenter, sagsbehandlere, døvekonsulenter eller andre.
Metoder og tilgange
Voksenundervisningens fokus er, at kursisterne opnår nye faglige færdigheder.
Personalet har viden om høretab og om, hvordan et høretab påvirker rammerne for læring hos den enkelte kursist. Derudover er der viden om synsnedsættelser og evt. kombineret syns- og hørenedsættelse.
Der opstilles læringsmål ud fra den enkelte kursists kompetencer, potentialer og ressourcer, og arbejdet mod læringsmålene foregår trinvist i et individuelt planlagt forløb. I forbindelse med Forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning udfører vi testning og udredning udover selve konkrete undervisningsforløb.
Vi arbejder med sproglig og visuel stilladsering v.h.a. dansk tegnsprog, talt dansk, dansk med støttetegn fra dansk tegnsprog, visuelle materialer (billedmateriale, foto, piktogrammer, mindmaps mm.)
Der arbejdes hen imod følgende kompetencer:
-
Læringskompetencer som er evne og vilje til at tilegne sig ny viden.
Metoderne til dette er bl.a. elementer hentet fra neuropædagogik/neuropsykologi, TEACCH, logbøger, hukommelsestræning, differencerede emneopdelte strategier samt evalueringsmetoder med udgangspunkt i SMITTE-modellen, smileys og mindmaps
-
Kommunikationskompetence som er evne til at skabe kommunikativ kontakt, forståelse og effekt i budskaber.
Metoderne til dette er bl.a. dialog og samtale ansigt til ansigt, anvendelse af visuelt og tegnsprogligt materiale , IKT f.eks facetime, skype, IMO mv.,
-
Literacykompetence som er evne til at forstå og anvende skriftlig information
Metoderne til dette er bl.a. OBU-metoder beskrevet i OBU-vejledningen, FVU-metoder beskrevet i FVU-vejledningen, artikulation, mundaflæsning og brug af mundhåndsystem, cd-ord, materialer, der både er visuelle og med tegnsprog og som både har en top-down og bottom-up tilgang/strategi.
Læs mere på videnomlæsning.dk eller på folkeskolen.dk
-
Social kompetence som er evne til at skabe konstruktive relationer til andre, forstå egne og andres følelser.
Metoderne til dette er dialog med andre ligestillede, bygge bro og danne samspil med jobcenter, konsulenter m.v., anvendelse af mindmaps til at beskrive og synliggøre hørendes kultur, forstå sansetab, fokus på visuelle og symbolske tegn/billeder/foto – inkluderende metoder er i fokus
-
Relationskompetence som bl.a. er evne til at kunne møde andre mennesker på en positiv og anerkendende måde, danne venskaber og opretholde kontakt til netværk
Metoderne til dette er bl.a. elementer fra neuropædagogik og TEACCH med overskuelighed, forudsigelighed og struktur i kalender, dagsplaner og kontakter, hvor redskaberne visualiseres og gøres tegnsprogssproglige Læs mere om neuropædagogik i voksenundervisningen her og om arbejdet med TEACCH her
-
Demokratisk kompetence som er evne til at øve indflydelse i at træffe valg, ytre sig samt træffe beslutninger i de sammenhænge, som det enkelte individ indgår i.
Metoderne til dette er samtale og dialog i tegnsproglige fællesskaber, visualisering og fokusering vha. materiale tilpasset den enkelte, ved udarbejdelse af egne guidelines
-
Digital kompetence som bl.a. er evne til at kunne drage fordel af digitale løsninger på en meningsfuld måde både i liv, arbejde og læring.
Metoderne til dette er anvendelse af tilgængelige it-redskaber, selvbetjeningsløsninger samt fysiske hjælpemidler til at opnå selvstændighed og selvhjulpenhed, bevidsthed om sikkerhed og beskyttelse af egne dataer. Metoderne er i udgangspunktet værktøjer fra det digitale kompetencehjul som visualiseres og gøres tegnsprogssproglige
Læs evt. mere på:
http://edu.au.dk/viden/video/transformativ-laering-og-identitet/
Økonomi
Det er muligt at få Statens VoksenUddannelsesStøtte (SVU), når man går på FVU.
Se også info om SVU på VUC Nordjyllands hjemmeside
-
-
Indhold
OrdBlindeUndervisning, OBU, for voksne over 18 år, som har brug for strategier og metoder, der styrker læse- og skrivevanskeligheder i hverdagen.
MatchningsskemaVi tilbyder testning og udredning for evt. ordblindhed gennem standardiseret testmateriale. Testningen munder ud i en skriftlig afdækning, og testes man ordblind, vil der være forslag til fremadrettede tiltag.
Vi tilbyder også undervisning for ordblinde med lærere med diplomuddannelse i dysleksi. Undervisningen har til formål at lære den enkelte at benytte kompenserende værktøjer, strategier og metoder, som øger mulighederne for at fungere i uddannelse, beskæftigelse, samfunds- og privatliv.
I undervisningen anvendes IKT, herunder mobiltelefon, tablets og pc. Vi forventer, at kursisten medbringer egne it-hjælpemidler.
Der udarbejdes individuelle undervisningsplaner med konkrete, målbare læringsmål forud for alle undervisningsforløb. Ved forløbets afslutning udarbejdes en skriftlig evaluering, og der tages stilling til evt. nye læringsmål.
Forberedende voksenundervisning
Grønlandstorv 14-18
9210 Aalborg SØ
Telefon: 31 21 69 69
Metoder og tilgange
Undervisningen kan foregå på tegnsprog eller tegnstøttet kommunikation.
Undervisningen foregår på små hold.
Der tages udgangspunkt i den individuelle undervisningsplan, og der er løbende evaluering af undervisningens form og indhold via logbøger.
Undervisningen kan foregå i dagtimerne, efter arbejdstid eller om aftenen.
Der er løbende optag – mindst fire gange om året.
Økonomi
Undervisningen er gratis.
Man kan søge Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU), hvis man opfylder betingelserne herfor.
Voksne med døvblindhed
-
Ydelsesbeskrivelse, voksne med døvblindhed/kombineret syns- og hørenedsættelse
Typisk bevilges der 50 lektioners undervisning om året, men antallet af lektioner kan matche mål og behov.
Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i den enkeltes behov og dagsform, og der opstilles læringsmål for den enkelte på baggrund af et møde med teamet omkring den enkelte kursist. Lektionerne kan ligge som hele dage eller som få timer over en eller flere perioder.
Undervisningen kan foregå i undervisningslokaler i CDH's Undervisningsafdeling, eller det kan foregå i kursistens hjem eller på andre lokaliteter (aktivitetstilbud) afhængigt af, hvad der giver mening for den enkelte kursist i forhold til opfyldelse af de opstillede læringsmål.
Der udarbejdes en skriftlig undervisningsplan med specifikke mål for den enkelte inden undervisningsforløbets start, ligesom der udarbejdes en skriftlig evaluering efter forløbet. Efter hver undervisningsgang sørger underviserne for overlevering til personalet i kursistens botilbud.
Der arbejdes i små grupper à 2-3 kursister eller 1:1.
Undervisningen er bygget op med fast struktur og genkendelighed som bærende elementer. Formålet med undervisningen er til stadighed at udvikle elevernes lyst og evne til samvær, samspil og kommunikation. Via elevernes egne kommunikative udspil arbejder vi med at konsolidere allerede opnåede færdigheder og viden samt at bringe den enkelte elev frem til et højere videns- og/eller funktionsniveau. Vi tager højde for, at de kommunikative udspil pga. funktionsnedsættelser på syn og hørelse kan have udspring i andre sansemæssige indtryk.
Indholdet i undervisningen kan være:
- Læsning og skrivning
- Omverdenskendskab
- Kreative aktiviteter
- Mad og kost
- Undervisning i ADL (almindelig daglig levevis)
- Udeliv
Kommunikation er det grundlæggende fokuspunkt i al aktivitet og derfor en integreret del af alle undervisningsområder.
-
Den kompenserende undervisning for voksne skal afhjælpe eller begrænse følgerne af handicappet døvblindhed gennem kompenserende læringsstrategier.
En pædagogisk tilgang med udgangspunkt i det dobbelte sansetab, døvblindhed, er grundlaget for de didaktiske overvejelser i forhold til undervisningens indhold og form. Der er således fokus på det sociale, det kommunikative og de fysiske omgivelser. Undervisningen er struktureret, forudsigelig og genkendelig
Personalet har viden om følgerne af det dobbelte sansetab (nedsættelse af/manglende syn og hørelse). For at kompensere for sansetabet benyttes en taktil tilgang i undervisningen. Sanserne og deres betydning for arbejdet med døvblinde
Der opstilles læringsmål ud fra den enkelte kursists kompetencer, potentialer og ressourcer, og arbejdet mod læringsmålene foregår i et individuelt planlagt forløb.
Undervisningen har elementer fra neuropædagogik, relationsteori samt relations- og ressourcepædagogik. Relationsarbejde udgør en stor del af undervisningen, da relationen er grundlæggende for indlæringen, og opbygning af relationer kræver tid for døvblinde personer.
Metoder:
-
KRAP - Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik Dafolo.dk/krap
-
Teori om kommunikative relationer Matcen.dk/kommunikative-relationer
-
Narrativ tilgang
-
Dialog
Sproglig, taktil og visuel stilladsering v.h.a.:
-
Taktil kommunikation og haptisk kommunikation Om medfødt døvblindhed/sprog og kommunikation
-
Før –sproglig kommunikation (kropslige udtryk, gester og lyde)
-
Referenceobjekter / konkreter
-
Visuelle materialer (billedmateriale, foto, piktogrammer)
-
Enkelttegn og tegnstøttet kommunikation, individuelle tegn
-
Talesprog
-
Braille (punktskrift)
-
-
Se mere på Region Nordjyllands hjemmeside.
Opdateret